Értékalapú Pedagógia
ALAPVETŐ EMBERI ÉRTÉKEK OKTATÁSI PROGRAM
KIHOZNI A BENNE REJLŐT
Az Alapvető Emberi Értékek Oktatási Program egy olyan integrált oktatási formát mutat be, mellyel elősegítjük a gyermekek jellemfejlődését. Ez az oktatási forma univerzális, az egyes kultúrák közötti különbségeket áthidaló nevelési és oktatási módszereivel kiváló eredményeket ért el a világ számos országában (pl. Anglia, Kanada, Venezuela, Ausztrália, Zambia, Thaiföld, India stb.)
Sathya Sai Baba az oktatási program alapítója így vélekedik: “Az oktatásnak két aspektusa van: Az első a külső, világi oktatás, amely nem más, mint a tárgyi tudás elsajátítása. A második az EDUCARE, amely az emberi értékekre vonatkozik. Az EDUCARE azt jelenti, felszínre hozzuk, ami már bennünk van. Az emberi értékek minden emberben benne rejlenek; kívülről nem sajátíthatóak el; belülről kell napvilágra hoznunk őket. Az EDUCARE azt jelenti, felszínre hozzuk az emberi értékeket azáltal, hogy tettekké formáljuk őket. Az emberi értékek valódi oktatása ezen értékek gyakorlását jelenti a mindennapi életünk során.”
Az oktatás alapjaiban megegyezik a nemzeti alaptantervben leírt követelményekkel, csupán azzal egészül ki, hogy az elsajátítandó készségek és ismeretek mellett nagy hangsúlyt kap a gyermekek jellembeli fejlesztése. Az oktatási előírásoknak megfelelően nemzeti kultúra ápolása is fontos szerepet játszik az Alapvető Emberi Értékek Oktatási Program összetételében, hiszen minden nemzet a saját gyökerein keresztül tudja a magoncokat jól termő fává nevelni. A kiscsoportos és egyéni foglalkozások során, értékeket és tanulságokat tartalmazó meséket hallgatva, közös éneklés vagy kreatív tevékenységek során lélekjelenlétével segíti a pedagógus a gyermekeket az őket körülvevő világ megismerésében és a bennük rejlő emberi értékek kibontakozásában. A programban fontos továbbá a környezettudatos nevelés, mellyel tudatosíthatjuk a gyermekeinkben, hogy a természet részeként felelősek vagyunk környezetünk alakításáért. Mivel a nevelés folyamatában jelentős szerep hárul a szülőkre, nagy hangsúlyt fektet a program a gyermek családjával történő folyamatos együttműködésre. Az oktatásban a gyermek és a szülő egysége különleges lendületet ad a személyiség formálódásának.
Magyarországon néhány intézet érdeklődését már felkeltette a program, ahol saját körülményeikre formálva már gyakorlatban is alkalmazzák a filozófiát. Európában, egyelőre egy országban működik minta iskola az Alapvető Emberi Értékek program szerint. Ebben az angliai iskolában és óvodában készült néhány riport, amelyek a mai világban szokatlan gyermeki hozzáállásról számolnak be. A szülők néhány gondolatban sok érdekességről számoltak be, például elmondták, hogy a család reggelente korábban kel fel, mert a gyermekük korábban szeretne menni iskolába; a gyerekek hálát adnak étkezés előtt, és egészséges, elsősorban vegetáriánus ételeket vesznek magukhoz; a gyerekük viselkedése nyugodt és kiegyensúlyozott az elcsendesedést segítő gyakorlatoknak köszönhetően. Vásárlási kívánságaik megritkultak és környezettudatosakká váltak a vágyak korlátozása program hatására, melynek segítségével jó szokásokat igyekeznek megmutatni a tanári példán keresztül. Mind emellett boldogok a gyerekek, sokat játszanak és sokat mozognak a társaikkal. A leicesteri szülők egyébként arról is nyilatkoztak, hogy a gyermekek példás magatartásán kívül az iskolai miliő és az iskola munkatársainak viselkedése is egytől egyik pozitív hatású és inspiráló. Az iskolai légkör nyugodt, szeretetteljes és pezsdítő, ki ne szeretne ilyen körülmények között tanulni vagy dolgozni. Különböző kultúrájú, vallású, és politikai nézetet képviselő országok, oktatási szakemberei, az akkreditációs bizottságok és maguk a gyermekek és a szülők is egyaránt ugyan arról a békésségről számolnak be az iskolákat illetően.
Az oktatás célja az értékes élet
Az EDUCARE program filozófiája, célja, értékei alapvető szemléletét képezik a nevelésnek és oktatásnak egyaránt akár az óvodások csoportfoglalkozásairól, vagy a kis és nagy diákok tanóráiról, tanórákon kívüli tevékenységeiről beszélünk. Az Alapvető Emberi Értékek szerint élő és oktató felkészült tanárok minden megnyilvánulásukban igyekeznek integrálni és lényükkel közvetíteni a program által meghatározott univerzális értékeket. A tisztelet és tolerancia mellett a fegyelem az egyik legkiemelkedőbb eredménye a program intézményeinek. A Szeretet, Igazság, Béke, Helyes cselekvés és Erőszak-nélküliség az iskola éltető lélegzete és tartópillére, egy olyan eszmei irányvonal, amely a magas szakmai színvonalat és erkölcsi világképet meghatározza.
Manapság azt látjuk, hogy főleg az iskolai oktatás krízishelyzetben van. Az elméleti tudás átadásán kívül nagy szükség van a fiatalság jellemének változására, a társadalom iránti kötelességvállalásra, amely az emberi kiválóság teljes felvirágoztatása felé vezet. Így az Alapvető Emberi Értékek Oktatási Program élethosszig tartó tanulási és átalakító folyamattá alakult tanár és diák számára egyaránt. Az oktatás összes szintjét átöleli és 90 ország részvételével már eljutott a világ minden szegletébe.