Etikát kiegészítő AEÉ Oktatás
HOGYAN ILLESZKEDIK A PROGRAM AZ ISKOLAI TANANYAGHOZ?
A módszert évek óta alkalmazó tanárok tapasztalatai a világ minden táján azt mutatják, hogy a program nagy segítséget nyújt a gyerekeknek abban, hogy személyiségüket és képességeiket a lehető legnagyobb mértékben kibontakoztassák. A gyakorlatok beépíthetők az iskolai alapképzés tantárgyaiba, de alkalmazhatók önállóan is. Speciális célja a fizikai, mentális, érzelmi, erkölcsi és lelki nevelés támogatása, a különböző értékek és karakterjegyek fejlesztése által. Néhány példa ezek közül:
- Program támogatja a helyes erkölcsi érzék kiművelését; Tudatosítja azokat az értékdilemmákat; Megismertet a jó és a rossz mibenlétével; Saját és a mások sorsáért viselt felelősség tudatosítása; Fejleszti az önismeretet; Felkészít a kulturált társas kapcsolatokra
- Személyes, társadalmi és érzelmi jólétét kialakítására való törekvés: különösen a jó légkör megteremtésében és minden gyermek számára annak a lehetőségnek a biztosításában, hogy a csoport vagy a közösség értékes tagjává váljon, hogy erős önképpel és önbecsüléssel rendelkezzen; Az emberi jogok, az élet és a méltóság tisztelete;
- A tanuláshoz való pozitív hozzáállást előidéző törekvés főként a tudás és a tanulás iránti lelkesedést, és a képességeikben és a sikeres tanulmányaikban való bizalom elősegítése; Önbecsülés, önfegyelem; Kommunikációs képesség és az analitikus gondolkodás képessége;
- Társadalmi képességek felszínre hozatala olyan lehetőségek biztosításával, amelyek képessé teszik a gyermekeket a másokkal való együttműködésre és mások meghallgatására; A közösségi élet és a közösségben gondolkodás képességei; A környezettel - az otthonnal, a közösséggel, a nemzettel és a világgal – való harmonikus együttélés képessége;
- Figyelmet és kitartást fejlesztő koncentrációs gyakorlatok beépítése a játékaik és a csoportos feladatokon keresztül;
- Nyelvi és kommunikációs képességek gyakorlása változatos szituációkban való kommunikáción, egymásra és a felnőttekre való reagáláson, a szókincs és a kommunikációs képességek fejlesztésén és mások figyelmes meghallgatásán keresztül; A pozitív gondolkodás, beszéd és cselekvés összhangja;
- A tudását és megértését az élethez a problémamegoldó képesség, döntéshozatal, kísérletek, számítások, tervek és kérdések különböző témákban, környezetük, helyek és emberek felfedezésén keresztül, amelyek életük során jelentőséggel bírnak;
- Kreatív fejlődés támogatása gondolataik felismerése és másokkal való megosztása, ötletek és érzések a különböző művészeteken keresztül, design, technológia, zene, mozgás, tánc és szerepjátékok.
A NÖVEKEDÉS ÉS KREATIVITÁS
Minden gyermek egyedi és kreatív lény, s ha így is kezelik, olyan ember válik belőle, aki tudatában van a benne és a környezetében rejlő értékeknek. Maga a gyakorlat az alábbi, egymással szorosan összefüggő emberi értékekre épül: Igazság, Helyes cselekedet, Béke, Szeretet és Erőszak-nélküliség. Miért? Mert ezek azok az emberi természetben legmélyebben gyökerező értékek, amelyek a világ minden részén azonos jelentései bírnak.
A program arra ösztönzi a gyerekeket, hogy elmélyedjenek abban, amit csinálnak, legyenek tisztában azzal, miért is csinálják azt, ezáltal mélyíti a megértésüket. Ahhoz, hogy valaki képes legyen megszabadulni önző beállítottsága destruktív hatásainak következményeitől, először is tisztán kell látnia, mi is az önző beállítottság. Ha a gyerek megkapja a lehetőséget és a módszereket, hogy ezt feldolgozza, megnő a felelősségtudata, képes lesz felmérni tettei következményeit, s mindennek köszönhetően képessé válik arra, hogy az önzés jól bevésődött viselkedésmintáin egyre inkább túllépjen. A program célja, hogy alkalmassá tegye a gyerekeket, fiatalokat a közösség szolgálatára, arra tanítja őket, hogy elfogadják mások másságát, sőt észrevegyék e különbözőség pozitívumait. A foglalkozásokon keresztül olyan emberi értékeket kíván előhozni a gyerekekből, amelyekkel képesek arra, hogy szeretetet vigyenek a családjukba, a közösségi életükébe, hogy tiszteljék önmagukat, csakúgy mint szüleiket, tanáraikat és társaikat.
Most pedig lássuk a program gyakorlati vonatkozásait, s ennek kapcsán az is kiderül, miért bizonyult olyan eredményesnek azokban az iskolákban, ahol már beépítették a tantervbe.
A PROGRAM ALKALMAZÁSA
A program alkalmazható külön foglalkozások sorozataként, de a tanterv különböző területeibe is beépíthető. Meg kell jegyezni, hogy a program anyagának elsajátítását és beépülését nem annyira az akadémikus tudás, mint inkább a tapasztalat, a személyes példa és a kreativitás garantálja. Bármely hétköznapi esemény, élmény közvetlenül felhasználható az értékek hangsúlyozására és illusztrálására. Például meg lehet vitatni a csoporton belüli különböző viselkedési típusokat, vagy, hogy egy bizonyos magatartás hogyan hat a másik emberre. Ez később tovább tágítható az országok közti viszonyok szintjére. Néhány iskola úgy építette be a programot a tananyagba, hogy minden hétre kijelölnek egy témát, például a békét, és azon a héten minden tárgy erre fűzi fel tananyagát, minden foglalkozás ennek jegyében zajlik (például a matematika órán a rend és az egyensúly problémáját vizsgálják a békével összefüggésben).
CSOPORTVEZETŐK / TANÁROK
Az anyag alkalmazása előtt célszerű elvégezni egy előkészítő tréninget, amely ingyenes, és amely segíti bizonyos kiegészítő tényezők megértését, így javítja a tanítás hatékonyságát. A tréning során:
- A csoportvezetők tisztázhatják magukban saját álláspontjukat a problémákkal és kérdésekkel kapcsolatban, melyeket a gyerekek a foglalkozások során valószínűleg fel fognak vetni,
- A programot már régebben alkalmazók megosztják a többiekkel tapasztalataikat,
- A tanítók elsajátíthatnak és elmélyíthetnek egy segítő és támogató, de nem ítélkező nevelői mentalitást.
A program akkor működik leghatékonyabban, ha nem csak néhány tanár, de az iskola egész személyzete részt vesz az előkészítő képzésben, így a gyerekeket érték-tudatos felnőttek veszik körül, vagyis közvetve az egész iskola részt vesz a programban